Vaak denkt men dat je dan gaat doortoetsen tot het plafond is bereikt. Dit zie je soms op scholen gebeuren bij kinderen die hoge scores op de CITO’s halen. Ze krijgen dan een citotoets van een jaargroep hoger om te kijken of ze hierbij ook nog een “goede” score weten te behalen. Maar willen we met een didactisch onderzoek alleen maar het niveau weten?
Zou een didactisch onderzoek niet ook heel zinvol kunnen zijn:
Bij Edu & Ik in Houten heb ik geleerd dat een didactisch onderzoek zoveel meer is dan een niveaubepaling. We willen zicht krijgen op de didactische ontwikkeling. Welke strategieën worden er gebruikt, zijn dit de schoolse of misschien wel eigen bedachte strategieën? Welke hiaten zijn er of juist niet? Is er sprake van didactische schreefgroei? Is een kind onzeker, aangepast of juist heel autonoom. Als onderzoeker wil je ook graag het gedrag dat onderpresteren veroorzaakt in kaart brengen en tijdens het onderzoek doorbreken om zo een goed beeld te krijgen van wat een kind kan.
Een leerling alleen een CITO laten maken zonder de juiste begeleiding of coaching geeft in mijn optiek veel te weinig informatie.
Een goed didactisch onderzoek kan er voor zorgen dat er meer helderheid gecreëerd wordt rondom de didactische ontwikkeling van een kind. Hierdoor kunnen de onderwijsbehoeftes goed in kaart gebracht worden en onderwijs op maat geboden worden.
Meer info? Mail naar info@pienterenco.nl of bel 06-29222036
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Privacystatement >