Wat nu?

18 mei 2020

Mijn kind is hoogbegaafd... wat nu? Veel ouders hadden een vermoeden, andere ouders zijn verbijsterd wanneer ontdekt wordt dat hun kind hoogbegaafd is. Vaak komt de ontdekking na een traject dat gestart is wegens problemen op de basisschool - meestal gedragsproblemen, soms leerproblemen.

Hoogbegaafdheid ís moeilijk te zien. Een slim kind heeft meestal snel door dat het bepaalde dingen beter voor zich kan houden. Sommige kinderen hebben een radar voor de verwachtingen van ouders en leerkrachten. Ze passen zich extreem goed aan, wat een ‘lief kind’ oplevert voor de omgeving. Intussen gaat het mis ín het kind, tot het uitbarst: in driftbuien, huidproblemen, hoofdpijn, maag- en darmklachten... Probeer dan nog maar eens te achterhalen dat deze ellende met intelligentie te maken heeft.

Hoge punten leiden tot misdiagnoses. Andere kinderen verzetten zich, wat eerder tot actie van de omgeving leidt. Helaas is dat niet altijd in het voordeel van het kind. De school wil vaak wel zoeken naar een oorzaak van ongewenst gedrag. Met een diagnose als autisme, ADHD, ADD, Asperger of PDD-NOS komt er budget vrij voor extra hulp. Op zich is het niet zo gek dat een hoogbegaafd kind ‘scoort’ in zulke tests. Frustratie en verveling leiden tot desinteresse, depressie, extreme aanpassing, terugtrekken, opstandig gedrag of een mix daarvan. Het kind voelt zich niet gezien, niet gekend, niet ‘net als de anderen’; het is bezig het vertrouwen in de omgeving te verliezen. Vaak pendelt het kind tussen protesteren en zich onzichtbaar maken. Daarmee scoort het punten op allerlei tests die afwijkingen opsporen. Het gevaar van die hoge scores: misdiagnoses.

Drop-outs Hoogbegaafden hebben het moeilijk in het huidige onderwijssysteem. Slechts 13% haalt een universitair diploma; maar liefst 60% valt uit op school of op het werk (bron: CBO 2013). Er is groeiende aandacht voor het ontwikkelen van passend onderwijs, juist ook voor hoog intelligente leerlingen. Uit alle verhalen blijkt hoe hard het nodig is dat scholen en lerarenopleidingen tijd, geld en aandacht besteden aan passend onderwijs voor deze kinderen, die met de juiste begeleiding een geweldige bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Pijnlijk proces voor alle ouders: Het opdoen van ervaringen en vinden van inzichten kan een pijnlijk proces zijn, net als het zoeken naar begrip. Weet dat je niet de enige bent die zo nu en dan met de handen in het haar zit. (bron: Suzanne Buis, Droomdenkers Talentcentrum.)

Een prachtig stuk, en vast voor velen heel herkenbaar!

Graag denk ik met jullie mee over passende begeleiding.

    Delen...

    Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.   Privacystatement  >

    Akkoord