Regelmatig spreek ik kinderen die een grote weerstand hebben gekregen voor intellectuele uitdaging. Vaak heeft dit te maken met de verrijkingsmaterialen die aangeboden werden/worden. Bij verrijkingswerk gaat het om lesstof dat op een hoog denkniveau zit. Dus niet méér van hetzelfde of een moeilijke versie van de reguliere lesstof. Veel kinderen ervaren ook meer motivatie wanneer er een creatief element in verrijkingswerk zit. Wanneer je zoekt op internet vind je al lesmateriaal wat hieraan voldoet (Slimpuls bijvoorbeeld).
Naast een hoog denkniveau is het ook belangrijk dat er nieuwe dingen geleerd kunnen worden in de lesstof. Dit betekent dat je goed zicht moet hebben op het didactische niveau om goed te kunnen aansluiting bij verrijkingswerk. Didactische doortoetsen is daarom ook zo belangrijk om te doen.
In de praktijk zijn er echter veel meer kinderen die chronisch ondervraagd worden in het onderwijs, dit zijn niet alleen de hoogbegaafde kinderen. Een intelligentie onderzoek geeft duidelijkheid over de potentie, maar een didactisch onderzoek brengt goed in kaart hoe je als school het beste kunt aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling. Een didactisch onderzoek geeft dus veel handvatten voor compacten en verrijken.
Ook bij verrijkingswerk is het belangrijk om voldoende begeleiding te geven. Hoogbegaafde kinderen kunnen zeer zelfredzaam zijn binnen voldoende kaders, maar kunnen zich ook verliezen in de hoeveelheid mogelijkheden die ze zien in taken. Belangrijk dus voor hen dat er voldoende mogelijkheden zijn om vragen te stellen.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Privacystatement >