Top-down denken, wat is dat?

27 augustus 2020

Hoe kan het dat niet ieder hoogbegaafd kind makkelijk mee komt in ons schoolsysteem? Soms heeft dit te maken met hiaten in de leerstof, maar het kan ook komen doordat de leerstof op een andere manier wordt opgenomen dan dat deze in de klas wordt aangeboden.

In het onderwijs wordt veelal gebruik gemaakt van ‘bottom up’ leren, het steeds toevoegen van puzzelstukjes van informatie totdat er uiteindelijk een geheel ontstaat. Maar voor sommige kinderen in het onderwijs is dit lastig. Want wat betekent een puzzelstukje nou? Kun je op basis van slechts een paar puzzelstukjes weten wat de uiteindelijke puzzel gaat zijn? En kun je begrijpen waarom deze stukjes zo belangrijk zijn als je het geheel niet overziet?

Voor veel hoogbegaafde kinderen is het ‘bottom up’ leren dan ook een minder vanzelfsprekende manier om informatie op te slaan. Zij maken veelal gebruik van een ‘top down’ strategie: hierbij wordt eerst de puzzel getoond, om vervolgens pas de stukjes te gaan bespreken. Op deze manier kunnen ze elk stukje informatie toevoegen aan wat ze al weten over het eindresultaat, en is beter te begrijpen waarom iets wordt aangeleerd. Dit vergroot de kans dat informatie ook daadwerkelijk wordt opgeslagen.

In het onderstaande filmpje van Lisanne van Nijnatten wordt het verschil tussen ‘bottom up’ en ‘top down’ denken wat meer uitgelegd:

    Wil je meer informatie over ‘top down’ denken, heb je vragen over of dit een manier van leren is die aansluit bij jouw kind, of vraag je je af hoe het zit met mogelijke hiaten en strategieën van je kind, neem dan contact op met Pienter&Co voor een didactisch onderzoek.

    Delen...

    Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.   Privacystatement  >

    Akkoord