Steeds vaker zie ik kinderen die het liefst niet meer naar school toe willen, zich echt ongelukkig voelen op school. Dit is voor een leerkracht niet altijd even duidelijk te zien, maar thuis kunnen ouders er niet omheen.
Luc Stevens (hoogleraar Orthopedagogiek) kwam met het idee rondom basisbehoeften waaraan voldaan moet worden om goed te kunnen leren. Wordt er in voldoende mate voldaan aan de behoefte aan relatie, competentie en autonomie dan is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren.
Wat houden die basisbehoeften nou precies in? Even een korte uitleg.
Bij het lezen van de algemene beschrijving van relatie, competentie en autonomie zullen er misschien al wel belletjes gaan rinkelen waar het bij hoogbegaafde kinderen mis kan gaan.
Wanneer we kijken naar de basisbehoefte en hoogbegaafde kinderen dan zijn er een aantal punten essentieel.
Wanneer er niet of onvoldoende aan deze behoefte wordt voldaan, kun je de volgende kenmerken zien, afhankelijk van het persoonlijkheidsprofiel.
Wanneer dit aan de orde is, is de kans groot dat er bepaalde risicopatronen ontstaan. Hierbij kun je onder andere denken aan aanpassingsgedrag, het wantrouwen in contact met medeleerlingen, leerkrachten en misschien zelfs wel ouders, het twijfelen aan eigen competenties en het niet meer herkennen van talenten.
Ik denk dat ik niet hoef te beschrijven waarom het zo belangrijk is om goed te blijven kijken naar de basisbehoeften van in dit geval hoogbegaafde kinderen. Door goed in kaart te brengen of hier wel voldoende aan voldaan wordt kun je een helder overzicht krijgen waar aanpassingen gedaan moeten worden om weer met plezier naar school te gaan.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Privacystatement >