Hoe kan het ook?

17 juni 2020

Ik kom gelukkig heel veel leerkrachten tegen die heel graag een zo goed mogelijk passend aanbod willen maken voor hoogbegaafde kinderen. Vaak ontbreekt het aan kennis, ervaring en tijd om dit goed weg te zetten.
Hoe zou een passend aanbod er in een ideale situatie uit kunnen zien?

Verrijkingswerk wordt zorgvuldig per kind gekozen. Niet alle hoogbegaafde kinderen zitten namelijk op hetzelfde niveau, ook dit mag geen eenheidsworst zijn. Het verrijkingswerk moet nieuwe lesstof bevatten en hogere denkopdrachten, waarbij geanalyseerd, geëvalueerd en gecreëerd moet worden.
Ieder kind heeft een werk of dagrooster waarin duidelijk aangegeven staat wanneer hij/zij met de klassikale les meedoet en wanneer hij/zij verrijkingswerk doet.
De reguliere lesstof is in een compacte vorm aangeboden. De opdrachten die al beheerst worden zijn geschrapt en alleen de opdrachten die bijdragen aan het leerproces van het kind moeten gemaakt worden.

 De kinderen krijgen in ieder geval 1 keer per week uitleg over alle nieuwe stof die er die week aan zit te komen. Als ze daarna vastlopen, maar ook écht vastlopen kunnen ze de leerkracht om hulp vragen.

 Waarom benadruk ik nou écht vastlopen”?
Het is belangrijk dat kinderen leren niet meteen bij het eerste vraagteken dat ze zichzelf kunnen stellen naar de juf gaan.
Vaak hebben kinderen al snel door dat de juf soms zoveel uitleg geeft dat het antwoord ook al bijna of soms zelf gegeven wordt. Mooi om te weten, “Wanneer ik het niet snel genoeg weet vraag ik de juf!” De juf die dit met alle goede bedoelingen en liefde uitlegt is zich er vaak niet van bewust dat je met veel minder informatie en uitleg de leerling uiteindelijk veel verder helpt. Hierin is een coachende houding van de leerkracht zo belangrijk. “Wat heb je al geprobeerd?” “Wat is precies jouw vraag?” “Wat heb je van mij nodig?”

Zorg ervoor dat een leerling aanzet blijft, hierdoor voorkom je dat ze te snel hulp vragen en wanneer ze hulp vragen ook écht een specifieke hulpvraag hebben.

Hierdoor worden ze zelfredzame, actiever en vaak een stuk tevredener.

    Delen...

    Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.   Privacystatement  >

    Akkoord